Napisz do nas

Kalendarz

Gotowanie dla serca i jelita cienkiego.

5 czerwca 2022 r. — niedziela — od 10 do 18

Latem możemy oczyszczać i wzmacniać narządy Przemiany Ognia. Serce i jelito cienkie regenerują się w czasie kiedy w Naturze doświadczamy największej obfitości roślin zielonych.
To bogactwo chlorofilu, który ofiarowuje nam Przyroda, jeśli skorzystamy z niego regularnie, pomoże nam systematycznie oczyszczać krew, odnawiać tkanki oraz wzmacniać serce, układ krążenia i jelita. Chlorofil (który jest we wszystkich roślinach, a w największej ilości w zielonych) powstrzymuje rozrost drożdży i grzybów w układzie pokarmowym i wspomaga rozwój korzystnej flory bakteryjnej jelit.
Większość roślin zielonych, a zwłaszcza te dziko rosnące charakteryzuje się naturalnie gorzkim smakiem, który działa regenerująco na serce i jelito cienkie.
Natki warzyw, sałaty, rzeżucha, mniszek, pokrzywa i inne zioła oczyszczają i pobudzają delikatnie układ pokarmowy i krwionośny.

Przez całe lato starajmy się regularnie spożywać rośliny zielone. Jeśli nie mamy własnego ogródka, zbierajmy te dzikie podczas spacerów w czystych miejscach, z dala od dróg i dodawajmy do zup, sałatek, surówek, past oraz zielonych koktajli.
Rośliny dziko rosnące mają o wiele silniejszą energię i działanie na nasz organizm niż warzywa uprawiane, dlatego spożywajmy je w niewielkiej ilości.
Osoby bardzo szczupłe, wychłodzone, powinny używać ziół bardzo ostrożnie ze względu na ich silnie oczyszczające działanie na organizm oraz blanszować je zawsze przed spożyciem.

Przez całe lato, ale w mniejszej ilości niż w chłodnych porach roku, spożywajmy pełne ziarna zbóż – naturalny ryż, proso, orkisz, płaskurkę, samopszę, jęczmień, quinoę, amarantus, czasem owies, grykę i żytni chleb na zakwasie. Możemy jeść razowy makaron z warzywami i ziołami, podpłomyki ze świeżej pełnej mąki, pierogi z dzikimi grzybami i ziołami. Pełne ziarna zapewniają silną, zrównoważoną energię, przyczyniają się do prawidłowego rozwoju serca i układu krążenia, stabilizują mózg i układ nerwowy. Regenerują także jelita i cały układ trawienny.

Tak samo cenne dla tych układów są pokarmy fermentowane. Utrzymują w zdrowiu szczególnie nasze jelita wspomagając rozwój korzystnych bakterii w układzie pokarmowym.
Lato to czas sporządzania pikli. Możemy je wykonywać prawie z wszystkich warzyw, które się pojawiają. Twarde warzywa kroimy na tarce, miękkie drobno kroimy nożem, mieszamy z dobrą solą, dodajemy zioła i ubijamy w glinianym naczyniu lub dużym słoju, a następnie obciążamy kamieniem. Przykrywamy i odstawiamy. Temperatura latem ułatwia kiszenie - wystarczy kilka dni i krótka kiszonka gotowa.

Wspaniałym darem tej pory roku są pojawiające się owoce. Najlepiej gdy możemy zbierać je i spożywać prosto z krzaka. Obsadźmy swoje ogródki krzakami truskawek, poziomek, porzeczek, agrestu, malin, jeżyn, borówek, aronii i pnączami winogron. Zwłaszcza dzieci będą obskubywać je przez całe lato. Z sezonowych owoców możemy przygotowywać desery, np. galaretki na bazie agar – agaru, musy owocowe, ciasta, koktajle.

Lato jest czasem ładowania naszych wewnętrznych baterii. Teraz możemy czerpać energię nie tylko z pożywienia.
Starajmy się jak najwięcej czasu spędzać w Naturze, chodząc, kiedy tylko możemy, bosymi stopami po piasku, mchu i trawie i odkrywając jak największą część ciała. Oddychajmy świadomie i kąpmy się w strumieniach, jeziorach i w morzu, podziwiajmy piękno nocnego nieba.
Jeśli mamy taką możliwość, przygotowujmy i spożywajmy posiłki na zewnątrz.
Wspaniale smakują potrawy jednogarnkowe gotowane na ognisku z dodatkiem blisko rosnących ziół.
Energia ognia jest niezwykle regenerująca dla serca i układu pokarmowego. Spożywając jedzenie sporządzane na prawdziwym ogniu wzmacniamy swój własny ogień trawienny i swojego ducha, serce i umysł.

Dzięki temu bardzo wzrasta nasza odporność i siła życiowa. Mamy wielki apetyt na wszystko, co niesie życie.

Zapraszam na warsztaty gotowania do Centrum Makrobiotycznego Akama.
- Nauczymy się komponować talerz makrobiotyczny z prostych sezonowych potraw
- Dowiemy się co osłabia narządy Przemiany Ognia, a co je wzmacnia
- Dowiemy się, które pokarmy powodują w organizmie powstawanie kwasów, śluzu i tłuszczów i jak zastępować je pokarmami zrównoważonymi
- Nauczymy się gotować potrawy według 5 Elementów
- Poznamy lecznicze działanie 5 smaków
- Poznamy lokalne rośliny dziko rosnące i nauczymy się włączać je do codziennej diety
- Wspólnie przygotujemy zdrowe, makrobiotyczne posiłki z zebranymi ziołami
- Nauczymy się jak robić naturalne desery o tej porze roku
- Nauczymy się przygotowywać pikle – proste kilkudniowe kiszonki, a także wegański jogurt z nasion oraz inne pokarmy fermentowane

Wszyscy uczestnicy otrzymają zestaw materiałów i przepisów.
Inwestycja 250 zł przy przedpłacie, 280 - na miejscu. Przewiduję zniżkę dla par.
Prowadzaca - Aleksandra Kos, założycielka Centrum Makrobiotycznego Akama, od wielu lat organizuje warsztaty, wykłady i spotkania w Polsce i za granicą, podczas których dzieli się wiedzą z zakresu Makrobiotyki, Ajurwedy i TCM. Jest także nauczycielką jogi oraz gimnastyki słowiańskiej i wielbicielką prostego, naturalnego życia w zgodzie z cyklami Natury.

Powrót do spisu wydarzeń